måndag, juli 09, 2007

Mot Stilla havet

När jag var liten fanns det i den lokala tobaksaffären små serieböcker som tog upp olika hjältesagor från främst andra världskriget. Bokserierna hette bl.a. Bajonett, Brigad, Pilot 22 och Front och namn på böckerna var t.ex. Hämnaren på Kreta, Det blodiga slaget, Ubåt 34-2, Iwo Jima, Dagen D o.s.v. Jag fastnade lätt för dessa böcker och under några mellanstadieår läste jag rätt många sådana böcker. Där väcktes nog mitt tidiga intresse för vissa händelser under andra världskriget. Dessa var bl.a. Operation Overloard (Dagen D), Slaget om Midway och slaget om Iwo Jima. De två första slagen har naturligtvis illustrerats många gånger på film. Slaget om Midway spelar t.ex. en relativt stor roll i den amerikanska mastodontserien, ”Krigets vindar” och ”Krig och hågkomst” som har familjen Henry som bas och baserar sig på Herman Wouks romanserie. Iwo Jima är inte lika väldokumenterad på film, så vitt jag vet. Men det var fram tills Clint Eastwood tog tag i saken och skildrar människor och händelser med koppling till slaget om Iwo Jima och den berömda bild som togs på dess bergstopp. Clintan gjorde ju två filmer ur två perspektiv, det japanska och det amerikanska där det amerikanska samtidigt starkt fokuserar på själva den berömda bilden och männen som var med om att resa den amerikanska flaggan. Dessa två filmer, Flags of our Fathers och Letters from Iwo Jima, har nu släppts på DVD och jag valde att ägna min första regniga semesterdag framför dessa två filmer. En riktigt bra upplevelse med intressanta storys och starka skildringar om krigets fasor. Tack för det Clintan!