torsdag, januari 25, 2007

Spaning nr 6 om England

Betalkortsterminalerna har ökat rejält i England sedan sist jag var där. Minsta lilla butik har en betalkortsterminal och tydligen så går de på chipet och inte så ofta på magnetremsan. Känslan är att man kommit betydligt längre där än här och om det beror på större konkurrens bland banker eller om butikskedjorna är svagare eller om acceptansen för ny och bra teknik är större det vet jag inte. Kul var det i alla fall. Dock fanns det ett problem. Ofta krävdes pinkod och många svenskar, inklusive mig själv, använder inte så ofta pinkod på kreditkorten. Det höll på att köra ihop sig när jag skulle köpa en lite dyrare vara i en butik och skulle ta det på kreditkortet. Mastercard fungerade inte utan kod, American express tog dom inte men slutligen gick det att dra Eurocard utan kod. Visst hade jag kunnat ta betalkortet och kört på Visa men ville helst ta det på något av de andra korten och slutligen så fungerade det. Så det blir nog till att lära sig koderna på sina kreditkort framöver…