söndag, december 24, 2006

Julafton, julafton, nu är den här...

Så var det dags för julafton. Jag är hemma hos mina föräldrar och det är lugnt och skönt och man får lite service. Jag har hunnit med att träffa lite gamla vänner till mina föräldrar och deras barn och barnbarn. Min älskling är alltför långt borta men jag hoppas att även hon har en skön julafton. Tågresan upp igår var trång men det fungerade bra. Många som trängdes med stora kassar och några stötar fick jag ta emot. Just nu är jultomten på radion (P4) dit barn ringer in och ställer frågor. Att lyssna på det tycks ha blivit en tradition här i huset. Annars så inleder jag alltid julaftonen med radio. Jag rattar in P4 när jag går och lägger mig och några minuter efter midnatt så ljuder Jussi Björlings stämma med Adams julsång. Så har det varit för mig i nästan 20 år. Det började med att Bertil Perrolf hade ett radioprogram från Visby på natten mot julafton men med tilltagande ålder och av andra för mig obegripliga skäl så har SR strukit denna tradition och sedan förra året är det bara ordinarie program som sänds. Dock med den underbara traditionen att inleda med Jussi.

Imorgon styr jag kosan tillbaka till huvudstaden och fortsatt firande med min älskling och hennes familj. Det ser jag fram emot! Fast först ska förståss klapparna här öppnas... :-)