torsdag, oktober 26, 2006

Stjärnor vi minns och inte...

De senaste dagarna har vi hört talas om att JämO stämt staten sedan den förre skidåkaren Antonina Ordina diskriminerats som polisaspirant i Jämtland. Tänk så fort vissa ”stjärnor” faller i glömska. Jag skulle aldrig ha klarat TP-frågan om vilken kvinnlige skidåkare som tog två brons vid VM 1995. Men det var inte Ordina detta skulle handla om utan ett annat idrottsnamn som dök upp dunkande i mitt huvud imorse. Samir Bakaou. En fotbollsspelare från Tunisien som var en riktig lirare och som spelade i GAIS och Västra Frölunda men som var som mest ikonlik de första åren när han lirade i GAIS tröja. Samir spelade i Sverige 1984-1990 då han var tvungen att sluta spela. GAIS-klackens monotona Samir, Samir, Samir Bakaou blev en klassiker nere i Göteborgstrakten. Själv har jag bara sett Samir på TV så varför karln dök upp i mitt huvud imorse det har jag ingen aning om.