tisdag, oktober 24, 2006

"Herr går man"

Symbolspråk är svårt. Vad betyder t.ex. rött och grönt vid övergångsställen och rulltrappor? Jo att om det är rött så skall man passa sig. Kan man då ”häva” färgsymbolen genom lite text? Visst kan man försöka men det kan också bli lite rörigt. Jag var igår på en ICA-Maxibutik och skulle gå ut genom entrén. Där finns fyra dörrpar som bildar två slussar som ju är brukligt i många större butiker. Står man utanför så är de högra dörrparen utvändigt märkta med två stora gröna prickar och texten IN. Har man väl gått in så har de inre dörrparen också gröna prickar men utan text. Har man väl gått in och vänder sig om så är de märkta med grön prick och IN även från insidan. Men om man står där inne och är på väg ut och går ut genom de högra dörrparen så är det första dörrparet märkt med en röd prick och ut. Fortsätter man in i slussen bakom dessa möts man av två röda prickar men utan text. Jag såg inte de första dörrparets prickar då de redan var öppna men… instinktiv så stannar jag när jag möts av två stora röda prickar!!! Jag vänder och går ut genom de gröna prickarna (märkta med IN) vilket ju egentligen var fel men det invanda symbolspråket satte stop för mig när jag tänkte utmana ödet och gå mot röda prickar. Ska nog ta och maila ICA-Maxi om min upplevelse…