torsdag, september 28, 2006

H&M:s nya plan

Hennes & Mauritz ska köra igång en lite lyxigare, mer kvalitetsinriktad butikskedja men Sverige finns inte med i den första lanseringsomgången. Synd tycker jag för H&M brukar ju faktiskt vara snabba med ”rätt” kläder. Men jag förstår H&M. Jag tror att H&M:s rykte i Sverige är något sämre än utanför Norden. Dels för att vi varit med under H&M:s något sämre period för många år sedan och dels för att vi har en överetablering av bl.a. H&M-butiker. Ett nytt snyggt H&M-plagg finns ju snabbt på var och varannan människa. Kommer då H&M:s nya koncept att äta upp övriga H&M-butiker? Knappast! Jag tror verkligen att andra klädkedjor i så fall kommer att vara de som känner av den nya aktören. Men visst, i Sverige skulle säkert en del kunder vända sig från de vanliga butikerna till den nya kedjan men det blir nog ändå Sisters, MQ, Gina T, Brothers m.fl. som drabbas i första hand, när en lansering nu kommer till Sverige.