fredag, september 29, 2006

Elektronikkonkurrens

Jag är på teknikpryljakt igen. Igår öppnade ju Media Markt i Kungens kurva och det var tydligen kaos där nere. Elgiganten kontrar med ungefär samma priser på ungefär samma saker. Men är det bara Elgiganten som tänkt ta upp kampen på allvar? Vill man hålla den store tysken utanför är det väl läge att satsa och låta den nye aktörens siffror visa på att det var för dyrt att ”ta Sverige”. OnOff, Siba och Power/Expert har på något sätt halkat efter Elgiganten på flera områden. Prismässigt ligger Elgiganten oftast lägre än konkurrenterna och samtidigt tycker jag att de har en fräschare profil. Lokalerna känns okej, välplanerade, städade och inte alltför slitna. OnOff känns trötta rent allmänt men har ändå lyckats behålla stilen i butikerna. Sibas butiker ger mig en helt annan känsla. Inte alls någon ordning utan rörigt med en jobbig röd grundfärg i mattor och inredning. Det blir för varmt och instängt. Expertbutikerna står fortfarande för hög kvalitet och har i mångt och mycket bra butiker men deras nyligen övertagna f.d. Powerbutiker faller verkligen in under stormarknadskänslan. Power orkade ibland haka på prisracet men syns mer sällan och tar inte den plats de skulle kunna ta. Möjligen ett allmänt syndrom för kooperationen. Sen finns ju naturligtvis t.ex. Audio Video-kedjan men ärligt talat så har jag ingen riktig uppfattning förutom att priserna inte följer med riktigt. Vad gäller en del produkter så kan Coop Forum och ICA Maxi-butikerna vara ett alternativ. Men kära svenska kedjor. Haka nu på den nordiska kedjan Elgiganten så att vi konsumenter får en fräsch och konkurrensutsatt marknad. Om inte så kommer säkert Media Markt att vara dominerande i Sverige om fem år… vilket iofs inte jag har något emot men ta gärna chansen att kämpa! Glömt inte att en konkurrensfördel är att ni är väl spridda och väl etablerade.