fredag, april 21, 2006

Andra ägg efter påsk!

Jag tycker alltid det är lite skojigt att se vilka kampanjer som reklambranschen själva tycker har varit bra under året. Av årets pristagare bland guldägg och silverägg tänkte jag kommentera lite.

Alternativa media:
Guldägg: SJ - Klippta åkrar, King
Silverägg: (bl.a.) Ikea Svenska Försäljning AB - Stor skillnad, F&B
- Jag gillar verkligen IKEA:s kampanj. Men SJ slog på stort och deras klippta åkrar kommer man att minnas.

Design:
Guldägg: Statens maritima museer - Estonia/Gabor Palotai Design
Silverägg: (bl.a.) Kent/Sony BMG - Du och jag döden/New
- Kents omslag och kampanj var väl läskig men smart och snyggt gjord med en klar koppling till filmen "Det sjunde inseglet". Kampanjen för Estoniautställningen på Sjöhistoriska är mycket väl genomförd och tankvärd. Även denna hade ju en dov underton men visst, den var uppseendeväckande och bra.

Ideella organisationer:
Guldägg: Friends - Sms- & Nätmobbning/Lowe Brindfors/Stink
- Riktigt bra, gripande, engagerande, stark...

Integrerad reklam:
Silverägg: (bl.a.) Alkoholkommittén - Festmetoden/TBWA Stockholm/Efti/Farfar
- En intressant kampanj som lockar rätt sidor hos ungdomar och andra berörda. Jag har själv inte beställt materialet men så som det är beskrivet är det mycket välgjort.

Internet:
Guldägg: Ikea Svenska Försäljning AB - Drömkök åt alla/F&B
- En annan kampanj jag minns väl. Även om datorn på jobbet inte klarar alla flashanimationer så lyckades jag ta till mig det här budskapet.

Reklamfilm:
Silverägg: Aftonbladet - Koll på allsvenskan - Gräset/King/Flodellfilm
Silverägg: Ica - Butiken/King/Social Club
Silverägg: Returpack - Pantamera/SWE Reklambyrå/Efti
Silverägg: Telia Sonera - Telia Film Vinter/Storåkers McCann/Esteban
- Aftonbladet har via sin reklamfilmsserie flyttat fram positionerna och tillfört reklamvärlden lite spännand inslag. ICA ångar på men har kanske förlorat lite av sin glans. Returpack, kul sätt att använda musiken i en reklamfilm som sätter sig. Telia, känns tillsammans med Aftonbladet som "nya ICA" i form av följetångs- och riktig handling.

Utomhus:
Silverägg: (bl.a.) Posten - Låt posten berätta/Åkestam Holst
- Det tog ett tag innan jag orkade förstå alla deras små symboler men sedan blev det faktiskt lite roligt.