torsdag, april 20, 2006

Middag på landet!

Igår var det dags för mig och mina kollegor att besöka vår chef i hennes nyinköpta hus. Hon och hennes man, som inte fick vara hemma denna kväll, bjöd på en enormt god trerättersmiddag med kaffe och avec. Först fick vi champagne och tilltugg gjorda på bl.a. västerbottenost och oliver. Sedan vankades en underbar måltid bestående av:

  • En hummersoppa gjord på färsk hummer som ”simmat tre gånger”. Till soppan serverades hemmagjorda brödpinnar dränkta i god ost. Till det drack vi än mer champagne.
  • En scampigryta med smak av chili, vitlök, sambal olek, cognac och en massa annat gott. Till det serverades ett mycket gott ris som gottat ihop sig med en massa ost och paprika. Det fanns också en grön god sås till som gjorde sig jättebra mot det starka i grytan. Till detta fick vi en mycket god Chardonnay.
  • Till efterrätt serverades det en rysk s.k. Pavlovtårta garnerad med physalis, ananas och kiwi. Till det dracks det calvados.

Efter middagen drack vi kaffe och käkade praliner från Ejes choklad samtidigt som värdinnan hällde upp whisky och mer calvados.

Så vitt jag kan minnas just nu så var det nog den godaste middagen jag ätit på flera år. En stor eloge till kockarna. Problemet är att nu kommer ingen annan våga bjuda hem kollegorna. Ribban ligger alltför högt!!! :-)
Det blev ändå inte så sent utan taxin stannade till där hemma och släppte av mig, som då var lite sluddrig, redan kl. 22.10.