onsdag, mars 31, 2010

Lumparflashbacks

Idag har jag gjort ett litet besök ute i verkligheten. Besöket gjorde att mina sinnen gick i spinn och gamla minnen från lumpen dök upp stup i kvarten. Det var nästan så att jag hade svårt att koncentrera mig på själva besöket och syftet med detsamma. Jag fick flashbacks över att marschera i takt till ”vänster, vänster, vänster, höger vänster…”, doften av ett logement, att vårda vapnet med trassel i vapenvårdsrummet, att tvätta sig i bred bredvid åtta andra, att köa till matsalen, att sortera av brickan efter måltiden, kylan en kulen dag på skjutvallen, etc. Det var en kort dag i verkligheten men en dag som väckte minne och som fick mig att börja fundera på vart alla tog vägen. En ser jag till ibland på Facebook. En lunchade jag med för några år sedan. En har jag nyligen läst om i tidningen. En annans namn har skymtat förbi på Facebook. Måste nog gräva fram matrikeln och försöka minnas namnen. Det är snart tjugo år sedan jag ryckte in… ja faktiskt nästan bara veckor kvar till 20-årsdagen. Mycket har hänt inom Försvarsmakten. Numer finns en massa elektronik, vapnen förvaras helt i kassunerna och man slipper vara orolig för hur man förvarar sitt slutstycke, kassunerna har avfuktning, det är heltäckta dörrar på logementstoaletterna, det är draperier för duschutrymmena, uniformerna är mer bekväma, ja… mycket har förändrats och snart är till och med den allmänna värnpliktens saga all.