måndag, september 22, 2008

"Jag är helt kulturbefriad"

Fredrik Reinfeldt var gäst hos Luuk i hans program ”Videokväll hos Luuk” i förra veckan. Reinfeldts musiksmak var inte överraskande för jag har ju läst lite om honom förut. Men det var lite kul att se att han valt musik från tre plattor och jag har haft alla i min samling. Först ”Den ljusnande framtid är vår!” med Magnus Uggla från 1980. Reinfeldt spelade den lysande ”Mitt liv” med den i detta sammanhang härliga textraden ”Jag är helt kulturbefriad, jag är utan identitet, jag orkar inte titta bakåt, jag vågar inte va profet...”. Var och en av dessa strofer är kluriga i relation till Reinfeldt. Jag gillade verkligen detta album och jag tror att detta och gruppen Noice tre första album var de första plattor som spelades sönder hemma hos mig. Möjligen i viss konkurrens med Freestyles album ”Fantasi”.

Sen spelade Reinfeldt ”Big in Japan” med Alphaville från plattan ”Forever Young” från 1984. En på den tiden riktigt stark platta som i princip bara innehöll hits. Det albumet spelades också en hel och var högst aktuell tillsammans med gruppen Chicagos låtar när det var dags för Discon och skoldanser.

Fredrik Reinfeldt spelade också ”Slipping Through My Fingers” från ABBA:s album ”The Visitors”. Även detta album fanns därhemma även om jag tror att det var mina föräldrar som hade köpt den. Albumet snurrade på bra på stereon även om jag inte tror att just denna låt var den som fick mig att haja till. På den tiden lyssnade jag dock mer på hela plattor än idag när det bara med en enda knapptryckning går att byta låt. Albumet kom 1981 och var så vitt jag minns ABBA:s sista studioalbum.

Dessa låtar anser alltså Fredrik har gjort ett stort intryck på honom. Dock är jag osäker på om detta egentligen är hans favoritmusik, det framkom inte. Han nämnde väl att han lyssnat mycket på Uggla genom åren. Jag har för mig att han förutom DaBuzz även lyssnat på synthmusik under sin uppväxt vilket ger hon extra många pluspoäng i min bokföring.