fredag, februari 29, 2008

Knesset i repris!

Ibland är det lätt att slå an en ton av nostalgi. Här om dagen funderade jag lite över vilka TV-program som jag har blivit beroende av och verkligen inte vill missa. Jag kom på att när det gick så ville jag verkligen inte missa Macahan, Nord och Syd, Seinfeld m.fl. Ett program som gick ungefär under samma epok som Seinfeld (tidiga Seinfeldsäsonger i Sverige) var Knesset som gick på ZTV. Detta var verkligen veckans TV-höjdpunkt under en period när jag pluggade som hårdast. De två första säsongerna med Kristian Luuk som programledare var klart bäst och enligt min mening det bästa Kristian gjort hittills och det vill inte säga lite. Programmet gick ut på att programledare samtalade med tre intressanta person om olika, ibland högaktuella ämnen. Diskussionerna varvades med små sketcher som bland annat innefattade tidiga framträdanden av Olle Sarri. Fösta säsongens gäster var Olle Ljungström, Soffi propp och Eva Röse. Inhopp gjordes även av skådisen Johan Widerberg. Erik Haag tog över efter Kristians första två säsonger och gästerna han bli många under programmets fem säsonger. Det vore superbra om Knesset släpptes på DVD så man fick känna av det mycket proffsiga och gemytliga programmet, säkert ZTV:s bästa program någonsin. Ryktet säger att ZTV visat något avsnitt nyligen i någon form av nostalgivända. Det vore inte fel att köra hela alltet i repris. Borde inte kosta så mycket och skulle säkert funka även på en undanskuffad programtid i TV3. Men, det är ju sällan man får som man vill här i världen eller hur?

Knessetnostalgi på Youtube.