torsdag, november 08, 2007

Oj, Clas Ohlson gör ju reklam i TV?

Igår såg jag första gången en reklamfilm för Clas Ohlson. Vad jag vet så är det första gången dom använder sig av TV-mediet. För ett antal år sedan besökte jag CO i Insjön på ett säljbesök. Det var när IT-branschen dippade och man desperat sökte efter obearbetade kunder. Samtidigt som man blev frustrerad av deras oförmåga att se möjligheterna så insåg man någonstans där i bakhuvudet att dom säkert tänkte rätt. De växte genom att i en lagom takt öppna nya butiker centralt i flera städer. Deras hemsida sköttes av ett litet dataföretag i Falun och dom hade inget behov av maffiga internetlösningar. Deras hemsida har aldrig varit särskilt bra men den funkar. Det känns inte som om den är säljande men det är ändå relativt lätt att söka och hitta deras produkter. Det är lagom och dom klarar sig och butikerna växer och aktien går knackigt men så tror jag inte heller att CO riktigt passar på börsen.

Deras reklamfilm var dock riktigt bra och gick ut på att deras produkter var uppställda som dominobrickor och rasade som ett fint domino kan göra. Tydligen kommer det också fler filmer med dominotema. (Domino var svårt att skriva, jag har skrivit dominio alla gånger hittills). Undrar om denna nya marknadsföringssatsning kommer att öka försäljningen så pass att aktiemarknaden blir lite mer positivt inställda?