onsdag, september 26, 2007

Är tandborstar lönsamma?

Unilever, som marknadsför Pepsodent tycker att vi ska byta tandborste oftare. Hur ofta byter folk tandborste egentligen? Är det en gång i månaden? oftare? eller faktiskt mer sällan? Oavsett det så känns det som att en kampanj för att få oss att köpa tandborste oftare ändå inte borde vara sååå lönsam. Eller?

En enkel kalkyl kanske kan bringa klarhet. Låt oss säga att en avancerad tandborste kostar 22 kronor i butiken. Det kostar kanske 5 kronor att tillverka den och sedan någon krona att få den till Sverige. Sen kostar det någon krona att få den till butiken och sedan ska skattemyndigheten, grossisten och butiken ha lite av kakan. Om vi först tar bort momsen (25 procent) från priset så får vi 17,60 och om sedan butiken ska ha 15 procent och leverantören likaså så blir det ungefär 13,30 kvar. Om man sedan tar bort 9 kronor för att tillverka den och få den på plats i butiken så når vi en litet överskott på produkten om ca 4 kronor. Alltid något. Om vi sedan antar att Pepsodents tandborstar står för 30 procent av marknaden i Sverige och Svenskarna byter tandborstar i snitt varannan månad så blir det 6 gånger per år. Det innebär att Unilever skulle sälja ca 16 770 914 stycken Pepsodent-tandborstar 2007. (Befolkningen var 31 juli 2007 9 150 508 och om det säljs 6 tandborstar per person och år och Unilever har 30 procent av marknaden). Detta innebär att Unilever skulle, efter dessa antaganden, få ut ca 65,9 miljoner kronor per år från försäljningen av tandborstar i Sverige och det ska naturligtvis då täcka alla försäljningsomkostnader, administrativa kostnader (i Sverige och på huvudkontoret) samt avkastningen till aktieägarna. Om Unilever nu lägger någon miljon på att öka vår utbytesfrekvens av tandborstar till var 45:e dag och samtidigt tar 3 procent av marknaden eftersom varumärket exponeras hårdare så skulle det inbringa ytterligare ca 43 miljoner kronor. Samtidigt skulle övriga tandborstmärken få en liten extra skjuts av samma kampanj och befolkningen skulle få in ett mindre antal bakterier i munnen. En klassisk win-win situation? I vilket fall som helst och oavsett hur mycket utbytesfrekvensen ökar så verkar det faktiskt vara en riktigt smart kampanj. Men jag kan ju ha missat något förståss…