torsdag, september 06, 2007

Är konsumenternas nya makt enbart till godo?

Internet har naturligtvis avsevärt förändrat världen vad gäller kunskap, utbyte, möjligheter m.m. Ett intressant område är privatpersoners användning av Internet för att utbyta tips, rekommendationer och starkt kritisera och såga produkter och producenter. Detta är naturligtvis av godo i den globala ekonomi vi lever i men ibland blir jag bara så trött. Tänk er t.ex. scenariot när ni hittat den perfekta nya digitalkameran som säljaren talade så väl om. När ni sedan kikar in på nätet och finner både ris och ros och inser att riset verkar oroväckande men att det ändå är svårt att veta vem det är som tycker så och vilka behov denne har. Eller när man ska på en restaurang och läser en del gästkommentarer på nätet och några verkligen dissar maten eller servicen samtidigt som många andra hyllar den. Är det konkurrenter som dissar och restaurangen själva som hyllar eller vem gör vad.

Det spelar väl sällan en livsviktig roll men ska man köpa en dyr kapitalvara eller åka på en dyr lyxkryssning så vill man ju inte göra fel. Man skulle vilja kontakta personen som postat inlägget och fråga dom vilka som är och vilka erfarenheter och preferenser de har. Sånt här kan göra mig tokig. Man går in med ett antal önskemål och ingångsvärden i en köp/sök process och ofta känns det bara som om man kommer ut ur den med betydligt fler frågetecken än före och dessutom är ofta den enda effekten att varan blev betydligt dyrare än man tänkt sig. Så ibland undrar jag om man bara ska gå på expertrecensioner och det glättiga broschyrerna/sajterna och möjligen höra sig för hos kompisar och faktiskt skippa alla amerikanares synpunkter… fast då missar man ju kanske det där som verkligen skulle påverka ens val… Ja ni förstår säkert hur jag tänker. Tröttsamt!