fredag, februari 09, 2007

Ska man ta steget?

Det märks att IT-branschen vänder. Gamla kollegor passar på att byta till nya IT-jobb, annonserna har ökat markant, färre och färre systemvetare går arbetslösa etc etc… Men även jag som numer befinner mig en bit ifrån branschen har på senare tid märkt av förändringen. Headhunters har börjat ringa och dom har jag inte haft kontakt med på nästan fem år. Dessutom börjar mina CV:s på nätet, som inte uppdaterats på några år att skapa intresse och titt som tätt försöker företag nå mig via dessa sajter. Så, ska man hoppa på branschen igen? Nja, jag vet inte. Jag trivs jättebra med mitt jobb just nu. Allt är inte idealiskt och tillvaron kommer nog snart att rubbas men just nu är det bra. Lönemässigt borde jag kunna göra ett klipp genom att gå tillbaka till konsultbranschen men arbetsmässigt och trygghetsmässigt blir det nog en stor omställning. I dagsläget sliter jag på bra men har ingen omfattande övertid och samtidigt har jag haft samma arbetsgivare i snart fem år som ska jag lämna denna relativt trygga tillvaro. Man blir bekväm med åren men ibland undrar jag om det inte är dags att chansa lite igen. Men jag brände mig på förra IT-bubblan och vill helst inte hamna där igen. Men det är kul att vara eftertraktad! :-)