måndag, februari 26, 2007

Bonus på myndighet?

Myndigheten Bolagsverket har tydligen haft behov av att motivera sina anställda till bättre prestationer och infört ett bonussystem. Detta system har visat sig effektivt och hanteringen av ärenden snabbades på vilket gjorde att högen med ärenden minskade. Är det okej att skattebetalarnas pengar betalas ut i bonus till statligt anställda? Självklart! Om man för 6 500 kr per person (potentiellt 2 procent av en årslön) lyckas få en mycket effektivare organisation som tjänar skattebetalarna på ett bättre sätt så är det väl ändå en droppe i havet. Det är relativt allmänt känt att de flesta människor triggas av bonussystem och i det här fallet är det ju relativt lite i bonus. På mitt senaste konsultjobb (2001) hade jag en grundlön på 30 000 kr och en potentiell bonus på 20 000 kr i månaden som egentligen bara krävde att jag jobbade så bra att jag kunde fakturera 140 timmar i månaden samtidigt som kunden skulle vara nöjd. Här var bonusen alltså betydligt högre procentuellt sett men det är faktiskt möjligt att Bolagsverkets anställda triggas nästan lika mycket som jag att göra ett bra jobb. Det är nog inte alltid bonusnivån som är avgörande för prestationen.