tisdag, december 05, 2006

Kan jag be att få betala?

Betalkortsterminalerna i butikerna börjar se mer och mer lika ut. Det känns som om det är ett fåtal antal tillverkare som nu fått oligopolställning på denna marknad. Gott så, det verkar vara väl fungerande terminaler MEN… varför kan man inte konfigurera och montera dem på samma sätt så att kort alltid dras med magnetremsan åt samma håll. Om man observerar kunder som drar sina kort så får man en känsla av att minst en tredjedel inte ser, förstår eller hinner uppfatta texter som ”magnetremsan hitåt”, ”dra kortet hitåt”, ”magnetremsan mot kassan”, ”magnetremsan åt vänster” etc. Faktiskt tycks det som om det är svårt att skriva en sådan liten lapp som samtidigt är lätt att snabbt förstå för kunderna. Vad är t.ex. kassan? Kassörskan? Kassamaskinen? Kassalinjen? Nej, dags för standardisering vilket iofs inte är ett enkelt kapitel i det här landet. Det är troligen inte Svenska Elektriska Kommissionen (SEKOM) som bör standardisera detta utan snarare Swedish Standards Institute (SIS) eller möjligen Informationstekniska standardiseringen (ITS). Jag skulle satsa ett kort på SIS. Men egentligen borde handlarna själva ta tag i detta via sina förbund och centrala organisationer. Det skulle kanske också vara något att driva för Handelns Utredningsinstitut eller varför inte någon konsumentorganisation. Detta skall nu vara min hjärtefråga!!!