fredag, november 17, 2006

Årets julklapp

Jag brukar skriva att julen närmar sig men det är ju faktiskt sant. Både Carola och Robbie har kommit ut med sina julklappar, både främst i form av skåpmat. Det är dessutom allt mer rött i butikerna men faktiskt har jag missat eventuell julmusik i butikernas högtalare. Julhandeln kommer att slå rekord spår Handelns Utrednings Institut (HUI). De pekar också ut ljudboken som årets julklapp. I samband med presentationen av årets julklapp följer också en redovisning av tidigare års julklappar. Jag kan konstatera att jag bara två gångar följt HUI:s spådom och köpt årets julklapp som julklapp. Det var 1995 och 1999 då det var CD-skivan och Boken som var årets julklapp. Det var alltså ingen skräll att pricka in julklappen just dessa år. Ett annat år har jag några månader för jul köpt årets julklapp fast till mig själv och det var när jag köpte min hemmabioanläggning år 2000 (årets julklapp blev DVD-spelaren). Men visst tror jag att epitetet årets julklapp delvis stämmer. Det såldes många platta TV-apparater för två år sedan även om försäljningen i volym nog ökat sedan dess med prisernas fall och att det såldes många pokerset förra året kan verkligen inte ifrågasättas. Årets julklapp 2006 har jag och min älskade köpt som julklapp i flera års tid men visst… ”If the price is right!”