fredag, september 01, 2006

Musiknostalgi anno 1985

När jag gick på högstadiet så fanns det en kamp mellan hårdrockare och synthare. I den lilla stad ute i obygden som jag är uppväxt så fick synthen inte så många anhängare utan där härskade hårdrocken och metallrocken hårt. Själv var jag en av få synthare på skolan men led inte så mycket av det. En av mina bästa kompisar och jag lyssnade på vårt och råkade aldrig i trubbel såsom det beskrevs på andra skolor och orter. Vi lyssnade på Depeche Mode, Yazzo, Lustans Lakejer, Page, New Order, Kraftwerk, The Human Leauge m.fl. Dom andra lyssnade på Accept, AC/DC, Iron Maiden, Kiss, Black Sabbath, Deep Purple, Judas Priest, Saxon m.fl. Detta var musik som jag DÅ föraktade och inte förstod mig på. Men häromdagen kom jag att tänka på att alla tjejer ju inte var hårdrockare direkt. Visst fanns det dom som gick i svarta hårdrockstshirts men dom andra då? Vad lyssnade dom på 1985? Lite sökningar på nätet gav listan nedan om vilka låtar/artister som var poppis 1985. Det verkar ha varit år som satt spår i framtiden och då framför allt vad gäller Power Ballads och uttjatade amerikanska ”christmas songs”:

ADOLPHSON-FALK, NU LEVER JAG IGEN
AGNETHA FÄLTSKOG, I WON'T LET YOU GO
ALPHAVILLE, FOREVER YOUNG
BALTIMORA, TARZAN BOY
BALTIMORA, WOODY BOOGIE
BAND AID, DO THEY KNOW IT'S CHRISTMAS?
BILLY OCEAN, LOVERBOY
BRYAN ADAMS, HEAVEN
BRYAN ADAMS, SUMMER OF '69
CYNDI LAUPER, ALL THROUGH THE NIGHT
DAVID BOWIE/PAT METHENY GROUP, THIS IS NOT AMERICA
DEPECHE MODE, BLASPHEMOUS RUMOURS
DI LEVA, KOM TILL MIG
DURAN DURAN, THE WILD BOYS
EASY ACTION, ROSIE
EURYTHMICS, THERE MUST BE ANGEL (PLAYING WITH MY HEART)
FLASH AND THE PAN, MIDNIGHT MAN
FOREIGNER, I WANT TO KNOW WHAT LOVE IS
FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD, THE POWER OF LOVE
HERREY'S, VARJE LITEN DROPPE REGN
HOWARD JONES, THINGS CAN ONLY GET BETTER
IMPERIET, MÄRK HUR VÅR SKUGGA (EPISTEL NR 81)
INDOCHINE, KAO BANG
KIM WILDE, THE TOUCH
LEVEL 42, SOMETHING ABOUT YOU
MADONNA, DRESS YOU UP
MADONNA, GAMBLER
MADONNA, INTO THE GROOVE
MADONNA, LIKE A VIRGIN
MODERN TALKING, CHERI, CHERI LADY
MODERN TALKING, YOU CAN WIN IF YOU WANT
MONROES, CHEERIO
NASA, POINT OF VIEW
NENA, IRGENDWIE, IRGENDWO, IRGENDWANN
NIK KERSHAW, THE RIDDLE
PAUL YOUNG, EVERYTHING MUST CHANGE
PER GESSLE, BLÅ DECEMBER
PERNILLA WAHLGREN, PICCADILLY CIRCUS
REO SPEEDWAGON, CAN'T FIGHT THIS FEELING
SANDRA, (I'LL NEVER BE) MARIA MAGDALENA
SCOTCH, DELIRIO MIND
TEARS FOR FEARS, HEAD OVER HEELS
THOMPSON TWINS, LAY YOUR HANDS ON ME
TINA TURNER, WE DON'T NEED ANOTHER HERO (THUNDERDOME)
TONE NORUM, CAN'T YOU STAY
TOTO, HOLYANNA WHAM!, LAST CHRISTMAS