fredag, augusti 11, 2006

Att lära om med kort

Vissa saker går fort att lära om och andra tar längre tid. En sak som jag har jobbigt med är att den livsmedelsbutik jag handlar i 4-5 gånger i veckan bytte kortterminaler för ett halvår sedan. Så nu ska kortet dras med magnetremsan inåt (mot knappsatsen) och kortläsaren sitter på höger sida, vilket är vanligt. Det tog naturligtvis ett tag att lära om men efter en tid satt det i ryggen. Problemet är nu alla andra butiker. Jag besöker ju ingen annan butik lika frekvent och därför drar jag ofta kortet åt fel håll i andra butiker. Sen försöker ju butikerna hjälpa till med att skriva handskrivna instruktioner som ”magnetremsan till höger”, ”dra kortet mot kassan”, ”magnetremsan häråt” etc. Kikar man lite på kundernas beteende ser man att de där lapparna sällan hjälper. Jag tror faktiskt det är svårt att skriva en tydlig och lättförståelig liten instruktion. Människors hjärnor är så fulla med annat i en sådan situation så det går liksom inte att tolka texten på ett analytiskt sätt.

En annan sak jag aldrig lär mig är att man måste vänta på ”dra kort” när man handlar med kort på Systembolaget. Sånt brukar ju numer vara vanligt i små butiker men Systembolaget är ju en större butik varpå jag oftast intuitivt drar kortet i ett raskt tempo lååångt före kassasystemet tycker att det är lämpligt. Kanske också vittnar om att jag inte handlar där så ofta för det har absolut inte med några begynnande minnesproblem att göra! :-)