fredag, juni 02, 2006

Dyrt att ta studenten?

I år har jag sluppit i princip alla lastbilsflak med studenter. Skönt med tanke på vad jag fått utstå de senaste åren. Studentfirande i sig tycks ha förändrats avsevärt sedan jag tog ”studenten”. Nu firade jag inte i en storstad och jag vet att kulturerna skiljer sig men en sak är säker, det var billigare på vår tid. Då skaffade man sig någon form av ”klassdräkt”. Det kunde vara en T-shirt, en overall, en joggingdress, kepsar m.m. Inte så dyrt, några hundra kanske. Sedan var det förståss en del festande men det var mer av ”en kasse i parken” och sedan några krogkväll. En del privata fester var det naturligtvis också men aldrig några bjudningar hemma hos kompisar utan man drack det man fixade själv. Den stora saken var annars balen som iofs kunde kosta lite pengar för hyra av kläder och eventuellt fordon. På själva studentdagen var det mottagning hemma för familj, släkt, vänner till familjen och kompisar som inte tog studenten samtidigt. Jag fick iofs besök av en f.d. klasskompis som tog studenten samma dag och jag var själv hem till en f.d. klasskompis från högstadiet men i övrigt var det annat folk man träffade efter själva ”utsparken”. Sen var det studentfest på krogen efter att ha käkat med klassen. Vad kan det då ha kostat för mig och för min familj? Egen kassa: Balen: 700 kr, festande i några veckor: 1000 kr, klasskläder: 400 kr totalt kanske 2100 kr. Föräldrarnas kassa: Studentkläder: 900 kr, hyra av smoking (lånade faktiskt mot en flaska vin): 0 kr, studentmottagning: 1000 kr, hyra av limousine 400 kr och lite presenter dårrå. Totalt för föräldrarna borde det ha gått på kanske 3000 inkl present. Undrar vad allt skulle gå på om man var student på ett gymnasium i Stockholms innerstad anno 2006?