onsdag, juni 21, 2006

Cash is not King!

Tydligen så ökar andelen kortbetalningar ständigt och dessutom med accelererande fart. Föreningssparbanken anger att kortbetalningarna ökat med 25 % under maj månad (i artikeln saknas ifos aktuell jämförelsemånad och även på bankens hemsida är det lite otydligt) varav kontokorten står för 95 % av dessa betalningar.

Min bank tyckte att jag skulle prova något nytt och… tja… nu sitter jag här med tre bank och kreditkort utöver det som jobbet förser mig med, stoppservice, consiergeservice, extra köpgaranti, bonussystem, assistanstjänst och en massa extra försäkringar. Nåja, det är kul med många kort och stoppservice är ju alltid bra. När det gäller consiergeservice så lurar jag på hur jag ska kunna testa den. Kan bli kul!

För egen del är jag van kortanvändare. Jag drar nog kortet minst två gånger om dan och mer sällan tar jag fram sedlar och mynt. Jag är också en av dem som spyr galla över näringsidkare som inte tar kort eller som tar avgifter vid småköp. Visst förstår jag dom men som jag ser det är det en del av samhällsutvecklingen och då får man faktiskt ta och anpassa sig efter kundernas köpmönster och önskemål. Om det sen kostar pengar får dom väl lägga det på varornas priser då… eller?