måndag, april 03, 2006

George W Bush

Det blev ett riktigt hallabalo när Förenta Staternas president visar sig ha rötter i Sverige. Själv har jag bara koll på rötterna åt ett håll bortåt 1700-talet men det finns lite okända spår en bit bort som skulle vara intressanta att veta mer om.

En sak slog mig dock. Jag har haft skaplig respekt för Jimmy Carter (still goning strong), Ronald Reagan och George Bush. Clinton och George W Bush har liksom inte givit samma intryck. En annan kul sak som dyker upp i huvudet är att jag bara ser en massa leende gubbar när jag tänker tillbaka på detta prominenta gäng. Alltid ett leende! Inte undra på att man får en lite mesig bild av dessa presidenter.

Det var annat med den finske presidenten Urho Kekkonen . Han som på ålderns höst och med ökande senilitet ändå satt kvar på sin post. Samme man som i ett förvirrat tillstånd i slutet av sin karriär sägs ha föreslagit Islands president, Vigdís Finnbogadóttir, att det skulle ta och gifta sig med varandra för nationernas skull. Det blev inget med det och Kekkonen avgick kort därefter av hälsoskäl.