onsdag, mars 01, 2006

Dialektmysterier

Ikväll är det ett nytt avsnitt av Svenska dialektmysterier med Fredrik Lindström. Ämnet för kvällen är Östsvenska, dvs i princip den dialekt av svenskan som talas i finlandssvenska delar av Finland. Genom min flickvän har jag kommit något närmare finlandssvenskar och deras aningen annorlunda kultur. Jag gillar verkligen deras språk som liknar gammelsvenska och som har några, men inte alltför många influenser från det annars mycket annorlunda finska språket.

Det inte så många svenskar vet är att svenskan är modersmål för ca fem procent av Finlands befolkning (strax under 300 000 personer). En hel del av dessa behärskar inte finska så bra utan klarar sig i princip på svenskan. De områden det bor flest finlandssvenskar är Egentliga inland (området i och söder och sydöst om Åbo), Nyland, Österbotten samt Åland (som iofs kanske skall ses som ett land med ett eget folk). Finlandssvenskan har naturligtvis också olika dialekter och i kvällens program besöker Fredrik Närpes i Österbotten och Åbo. Här finns en länk till en finlandssvensk ordlista.

Finlandssvenskarnas kultur påminner starkt om vår men har naturligtvis tagit en lite egen väg genom åren. Den finska kulturen influerar också helt naturligt. En finlandssvensk känner ofta starkt för Finland och tycks sällan ha så stora känslor för Sverige. De känner dock starkt för sina egna traditioner och sin egen kultur.

Det går utmärkt att röra sig i finlandssvenska trakter. Jag har inte en enda gång behövt använda engelskan.

Efter det mycket intressanta programmet om gnällbältet i förra veckan så ser jag med stort intresse fram emot kvällens program.