SAAB:s image
SAAB automobil har sedan en längre tid försökt påvisa sin närhet till SAAB:s flygplansutveckling. I reklamfilmer dras paralleller till jetmotorer och en tyst cockpitmiljö. Men vad förknippas SAAB med? Tråkighet? Säkerhet? Fart? Design? Min uppfattning är att det inte är fart som man förknippar med SAAB:s bilar. SAAB har gått dåligt en tid men företaget hamnar alltid högt upp i tester gällande säkerhet. Kanske kan det vara en idé att i större utsträckning utnyttja befintliga fakta om att SAAB är en säker bil. Det ligger säkert även i linje med den allmänna uppfattningen. Jag upplever inte att SAAB själva förmedlar denna fina egenskap hos sina bilar. Sedan har ju SAAB sin design som säkert kan förknippas med flyget och aerodynamik men nidbilden av SAAB kan också vara att det är en sportbil utan att egentligen uppfattas som det. Den mest kände SAAB-ägaren på Film och TV är väl Seinfeld. Jag tror att hans karaktär kör SAAB för att det är lite sportigt men samtidigt säkert, lite udda men genuint.
Nej SAAB behöver i mina ögon ompröva sitt budskap kring sitt varumärke om de sak överleva i GM-sfären.
1 Comments:
Håller helt med. SAAB:s image suger och då har de ändå kvalitetsbilar som har potential. Undrar om det är GM som helt styr eller om SAAB sänger sig själva genom att ha fel profil?
Skicka en kommentar
<< Home